"Suomalaiset vaatekauppiaat tietämättömiä alihankkijoidensa vastuullisuudesta"
HS uutisoi 13.12.06 vaatekauppiaiden yhteiskuntavastuusta.
Kansalais- ja ay-järjestöjen verkosto FinnWatch teki selvityksen suomalaisten ja ulkomaisten vaateyritysten suhtautumisesta yritysten yhteiskuntavastuuseen. Suomalaismerkkejä tai -yrityksiä oli selvityksessä mukana 13 (Stockmann, Seppälä, Moda, Halonen, Luhta, Aleksi 13, Vaatehuone, Marimekko, Nanso, Reima, Finnkarelia, Turo ja Lee Cooper/Very Nice) ja ulkomaisia merkkejä tai yrityksiä kuusi (H&M, Lindex, Vero Moda/Jack&Jones/Only, KappAhl, Dressmann ja Zara).
Selvityksen mukaan harva suomalainen vaatevalmistaja on tutustunut vastuukysymyksiin. "Vastauksista huomaa, että asia oli monille vastaajille täysin outo ja kysymyksiin vastattiin vain sinne päin", selvityksen tehnyt Outi Moilala kommentoi.
Ero ulkomaisiin yrityksiin oli huomattava. Suomalaisyrityksistä vain Stockmann ja Seppälä (sama konserni) olivat mukana yritysvetoisessa yhteiskuntavastuuryhmässä BSCI:ssa. Useimmilla ei ollut CSR-strategiaa ollenkaan. Ulkomaalaisyrityksistä taas miltei jokaisella oli käytössä jonkinlainen yhteiskuntavastuustandardi.
Miltei 30 prosenttia eli suurin osa suomalaisyritysten myymistä vaatteista valmistetaan Kiinassa, missä tekstiiliteollisuuden työntekijöiden oikeudet ovat maailman heikoimpia.
No comments:
Post a Comment